• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Mentat

Nja, vi kan inte förbjuda människor att tro på galenskaper och det förespråkar du nog inte heller.
    Problemet med islam är väl att det är inte bara en religion utan också en politisk ideologi med krav på hur samhället skall fungera, dessutom en väldigt intolerant sådan visavi andra livsåskådningar.

Hur man hanterar den är en mycket svårare fråga, vilket påskupploppen visade. De var i alla fall totalt oacceptabla och visade att något måste göras för att motverka denna ideologi.

• Trent

Kristendomen tar ledning direkt genom att ha ett avrättningsredskap som symbol. 

Sen vet jag inte men bibeln innehåller ju i princip allt som du rabblar upp. Varför hakar du upp dig så på islam?

• Tom Araya
    Mentat skrev 2025-07-22 20:48:52 följande:

Nja, vi kan inte förbjuda människor att tro på galenskaper och det förespråkar du nog inte heller.

Nej, jag förespråkar inte ett förbud mot religion eller vissa religioner.
    Jag är heller inte förespråkare för förbud mot exempelvis slöja. Däremot anser jag att det i vissa sammanhang bör regleras vad det gäller att täcka ansiktet.
    Jag anser också att all typ av könsstympning/omskärelse av både flickor och pojkar borde förbjudas.

Men det blir en aning motsägelsefullt när vi i religionsfrihetens namn låter religioner frodas, som själva inte respekterar friheten att välja tro.

Enligt min mening är det värre att offentligt predika Islams budskap om hur man bör leva än att offentligt säga att "Islam är en skitreligion och Koranen är skräp, skräpet eldar jag upp".
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-22 21:01:13 följande:

Kristendomen tar ledning direkt genom att ha ett avrättningsredskap som symbol. 

Men det är inte de kristnas avrättningsredskap, så symbolen som den används innebär ingen uppmaning till våld.
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-22 21:01:13 följande:

Sen vet jag inte men bibeln innehåller ju i princip allt som du rabblar upp. Varför hakar du upp dig så på islam?

Det finns ingen arvstradition inom kristendomen vad det gäller religiös tillhörighet utefter föräldrarnas.

Gamla testamentet förespråkar dödsstraff för mord, incest, vissa äktenskapsbrott, avgudadyrkan och hädelse.
    GT uppmanar också till dödande av Kanaans folk (nämns 50-60 gånger).

I det Nya testamentet förbjuder Jesus allt våld i hans namn.

Koranen uppmanar till att bestraffa äktenskapsbrott med piskning, stöld med att hugga av en hand e.t.c.
    Över 100 gånger förekommer uppmaning till våld (inte sällan dödligt våld) mot syndare, otrogna och avfällingar i de islamiska texterna.

• Lynx123
    Tom Araya skrev 2025-07-22 21:40:47 följande:

Det finns ingen arvstradition inom kristendomen vad det gäller religiös tillhörighet utefter föräldrarnas.

Gamla testamentet förespråkar dödsstraff för mord, incest, vissa äktenskapsbrott, avgudadyrkan och hädelse.

Koranen uppmanar till att bestraffa äktenskapsbrott med piskning, stöld med att hugga av en hand e.t.c.
    Över 100 gånger förekommer uppmaning till våld (inte sällan dödligt våld) mot syndare, otrogna och avfällingar i de islamiska texterna.

Du har onekligen inte läst Bibeln.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 21:13:45 följande:
    Men det är inte de kristnas avrättningsredskap, så symbolen som den används innebär ingen uppmaning till våld.
    Du kan polera din skit så mycket du vill.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 21:40:47 följande:

Va?

Du kritiserar religion men plockar russinen ur bibelkakan. Extraordinärt oärligt! Men det blir såklart lättare att kritisera islam då.
  • Tukt

Det går nog inte att förbjuda. Men man behöver heller inte stötta den som vi gör i dag. 

• Anonym (Mx)

Ännu en tråd där Tom pratar mest med sig själv och länkar en massa. 

Han vill diskutera, säger han. Men han vill bara få rätt. Han är inte mottaglig för andras åsikter. 

Han har tidigare startat en tråd i samma ämne. 

Svar på tråden Förbjuda religion?